]]>
خواطر :
اسقيني كاس من رحيق ذكرى وجودك ... لا تتركيه يجف ،كلما جف الكأس ازداد الحنينُ...و لا يطفي شعلة الفؤاد سوى كأس الحنين...   (بلقسام حمدان العربي الإدريسي) . 

اكسر خوفك و عيش مرتاح

بواسطة: Eslam Ashraf Khames  |  بتاريخ: 2016-05-01 ، الوقت: 22:39:42
  • تقييم المقالة:

عشان علي تتغلب علي مخاوفك لازم تسال نفسك انت خايف من ايه ؟ هل فعلا يستحق كل خوفك ؟

في البدايه اول ما اتولدنا كنا بنخاف ان بابا و ماما يسبونا , خايفين نبقا لوحدنا كان الخوف هنا خوف من الوحدة او اننا نكون لوحدنا لحظة واحدة لذلك ساعتها الطفل بيكون شديد التعلق بوالديه و خاصه امه كان بيخاف انها تسيبه او تتخلي عنه .

بعد كده كبرنا شويه فتطور الخوف ده بقينا نخاف من الضلمه . سواء كنا لوحدينا او معانا حد  دخلنا الحضانه و المدرسه اتربينا علي اننا لازم ننجح ولازم نجيب درجات عالية عشان  منبقاش فاشلين .

اتزرع داخلنا خوف شديد جدا الا و هو الخوف من (الفشل) . الخوف اللي بسببه كنا بنتوتر ايام الامتحانات اللي بسببه كنا بنفشل في بعض الاحيان لاننا ركزنا علي الفشل و علميا اللي بتركز عليه بيحصل في حياتك  كبرنا شويه اصبحنا نخاف خوف شديد من المستقبل اتزرع جوانا من الشيطان انك مش هتلاقي شغل و هو مش هتعرف تحقق احلامك ده بالنسبه للشباب , بالنسبه للبنات اقنعهم الشيطان انها مستحيل تلاقي شاب اللي هي بتحلم بيه و مهما تعبت او اتعلمت هتقعدفي البيت

, ده غير انه اقنعها ان الحياة بعد  كده هتكون صعبه و مش هتكون قد المسؤلية . من وسط المخاوف في قلوب ماتت نفسيا من كتر الخوف اللي اتزرع عندها ,اتصابت بالامراض النفس جسمية اصبحوا فاقدين لسعادة اللحظة التي يعيشونها الان .

اصبحوا في سن الشيخوخه رغم ان اعمارهم لا تتجاوز العشرين . جذبوا لانفسهم المزيد من الامراض النفسيه التي وصل اقصاها للفزع الليلي و الخوف من المجهول  مع ان ربنا نهانا عن الخوف في كتابه و وضح لينا اثر خوف سيدنا يعقوب علي ابنه يوسيف و كانت النتيجه انه فقد لما خاف عليه من اخواته . و لما ظن ربنا خير و توقع الافضل و توقع انه سيعود له و زاد عنده اليقين بالله عاد له يوسيف .  ببساطه بطل تخاف . و اسال نفسك ايه اللي هيحصل لو حصل اللي انت خايف منه ..... مانت قدها :) 

 

اتقل الخوف اللي جواك لانه هيطلع في الاخر وهم كبير جدا :)

 #السيكولوجي_المتفاؤل  #اسلام_اشرف


« المقالة السابقة

» إضافة تعليق :

لكي تتمكن من التعليق يجب عليك تسجيل الدخول
البريد الالكتروني
كلمة السر  
او يمكنك الدخول والتعليق عن طريق فيسبوك او تويتر
 انشر التعليق على حائطي في فيسبوك او على صفحتي بتويتر
علق مع فيسبوك       الدخول عن طريق تويتر
او يمكنك التعليق بإستخادم اسم مستعار
اسمك المستعار:
آضف تعليق