]]>
خواطر :
شوهدت ذئاب على أطراف الوديان في فرائس تتحينُ ...مرت عليها البهائم وهي تتعجب... ردت الذئاب على البهائم ، لما العجبُ لولا الفرائسُ لما وُجدت الذئابُ...   (بلقسام حمدان العربي الإدريسي) . الحياة فصول .. جلوسنا لدقائق , لا يعني إحتوائها تماما هي دقائق نتأملها ..لا غير.   (طيف امرأه) . اختصار الكلام براعة لا يجيدها كل أحد، كما أن الإسهاب فيه فن لا يتقنه إلا القلة، والعبقري من يجمع بين الحُسنين   (محمد النائل) . 

مفيش ضمان !!

بواسطة: عادل عباس  |  بتاريخ: 2016-03-19 ، الوقت: 20:34:33
  • تقييم المقالة:

* مجمع المواقف يا ااسطي ؟ 

- ايوه ياباشا اتفضل اركب  

* معاك فكة ١٠٠ طيب عشان تاخد اجرتك ؟ 

- فكة ١٠٠ ايه يا باشا انا لو عملت ١٠٠ جنيه مش مكمل شغل وهروح اصلا ! :-D  

  ببساطه جدا جدا ده هو السبب اللي بيبقي ورا وقوع شركات ضخمه جدا ،،  ووقوع تيمات شغل كبيره جدا ،، بسبب الدخول في COMFORT ZONE ،،  منطقة الراحه دي اللي بيدخلها اي حد بعد ميرضي عن نفسه ويقول انا احسن من غيري ،،  وانا كده تمام واللي وصلتله زي الفل !!  زي سواق التاكسي اللي بيقول لو عملت ١٠٠ جنيه هروح !! 

طب اعمل ٣٠٠ و ٤٠٠ وخلي الباقي لبكره محدش ضامن الظروف ،،  انت محتاج تعرف وتتأكد ان مفيش ضمان .. 

فعلا .. سمعنا عن ناس كتير جدا جدا كانت مليونيرات وكل ده بيضيع !!  انت لازم تكون متأكد من الحقيقة دي جدا جدا .. لو فضلت عايش عشان تجيب فلوس علي قد مصاريفك بس يبقي عمرك ماهتقدر تعمل حاجه !  حاول تبص للاعلي منك عشان تحفز نفسك اكتر واكتر وتتشجع اكتر واكتر .. مااقصدش تبص للاعلي منك عشان تحسده او عشان تتضايق منه او تتضايق من حالك !!  لا انا اقصد انك تبص للاعلي عشان تتحفز وتقلده طالما هو وصل للنجاح في مجال معين .. 

If You See Success Just Copy

لو انت شايف النجاح قدامك متمثل في شخص معين حاول تعرف الخطوات اللي مشي عليها وتبدا تاخد نفس النهج ده ..

  اهم حاجه ان يكون عندك رؤيه .. يعني تفضل باصص لقدام وعارف ان كل مستوي انت هتوصله تكون عارف ايه اللي اعلي منه عشان عمرك مافي يوم تقف او تبطل !  وده هو اللي بيخلي اي شركه معينه او شخص معين يقف .. لانه مثلا ماعندوش رؤيه ف وصل لمستوي معين ف هو اصلا مش في دماغه اللي اعلي من كده ف بالتالي مايبقاش عارف هو هيعمل ايه تاني !!  ف لازم تكون عندك الرؤيه لكل مرحله من مراحل حياتك وشغلك ودراستك ..    اوعي ترضي عن نفسك ،، واوعي تدخل في منطقة الراحه ،، ;-)  ✌ ✊    #خذ_من_غناك_لفقرك

#اخشوشنوا_فإن_النعمة_لا_تدوم

#فإذا_فرغت_فانصب

» إضافة تعليق :

لكي تتمكن من التعليق يجب عليك تسجيل الدخول
البريد الالكتروني
كلمة السر  
او يمكنك الدخول والتعليق عن طريق فيسبوك او تويتر
 انشر التعليق على حائطي في فيسبوك او على صفحتي بتويتر
علق مع فيسبوك       الدخول عن طريق تويتر
او يمكنك التعليق بإستخادم اسم مستعار
اسمك المستعار:
آضف تعليق