]]>
خواطر :
قالوا الصبرُ علاج للآلام... فزادت صبرُ السنين للجراح آلاما...   (بلقسام حمدان العربي الإدريسي) . 

الاغنية الكردية تاريخ لشعب بات في الظلام

بواسطة: خالد اسماعيل احمدالسيكاني  |  بتاريخ: 2015-08-21 ، الوقت: 19:16:59
  • تقييم المقالة:

 

الاغنية الكردية تاريخ لشعب بات في الظلام

 

   بالرغم من ان بعض  المؤرخين  او اغلبهم  كانوا من الاكراد الاّ انّهم  قد دونوا تاريخ الاسلام  والشعوب والامم  اكثر مما دونوا تاريخ الاكراد انفسهم مثل المؤرخ الشهير ابن خلكان وابن الاثير و احمد بن يوسف الفارقي  وغيرهم وقد دوون بعض اعلام الكورد  في بعض المواقع الالكترونية

وهناك الكثير من المنشورات حول هذا الموضوع في المواقع الالكترونية حول اعلام الكورد

    ولكن  كانت الاغنية الكورديةتسجلتاريخا لكثير من مصائب الدهر وحوادث الزمان كل حادث صغير او كبير بكل أمان  كان يسجله الفلوكلور الكوردي بواسطة الاغنية الكردية والشعراء او القصص والروايات واغلب الاغاني كانت تتحول الى فولوكلور وكان الشعب يتناقلها ويرددها ويغنيها في حفلات  العرائس و الزفاف و مجالس السمر وفي مجالس الاغوات والكويخاوات وفي الديوخانات  في مجالس شيوخهم و في  الافراح والاتراح وفي اعمال الزراعة و  الحصاد وما شابه .وكان الحب والحرب اكثر ما يدور حولهما الاغنية الفلوكلورية الكوردية و تشرح فيها العواطف والاحاسيس والمشاعر وتعرض البطولات  والمدح والقدح  وظلم الحكام ورؤساء  العشائر او كرمهم وعطاياهم او تبين للناس لؤمهم  و مساوءهم .وكان الناس  متحابين متعاونين  متكاتفين متفقين رجالا ونساءا وكان العمل الشعبي المجاني منتشرا بينهم .أو بالتبادل دينا وكان كل شيء دين وحتى دموع العين .

وكلهم  أو أغلبهم  كانوا يعملون في الزراعة ورعي المواشي والاغنام  ويوفر لهم الغذاء واحتياجاتهم الدورية في السنة .

عاصرتهم منذ ولادتي في خمسينات القرن الماضي العشرين وكان الاجداد خيرا منا وخيرا من آبائنا وكان الآباء خيرا منا بدورهم وكان مجتمعهم غير مجتمعنا  وكانوا هم خيرا منا كان مجتمعهم بسيطا لا يحتاج الى متطلبات هذا الزمان  ...  وكانوا يرضون بالقليل وكان القليل قليلا ولم تكن متطلبات العيش كيومنا هذا  لا ثلاجة ولا ادوات التكييف والتبريد والتدفئة ولا سيارة ولا كهرباء وكانت هندسة بنائهم تخدمهم في الشتاء والصيف . وكان  اذا تزوج احدهم  يساعدونه جميعا اهل القرية ويبنون له بيتا من غرفة و ملحقات من اللبن والطين و يجمعون له  الاواني وحاجات البيت ويجعلون منه بيتا جديدا يضاف الى بيوت القرية عددا ... وكان الناس في القرية كلهم يملكون طاحونة ودنكا واحد و قدرا كبيرا واحدا في القرية اوفي  عدة قرى  لغلي البر والقمح  ليعملوا منه برغلا وهم فيه سواء وكل البيوت يستعيرون الحاجيات من الجيران وكذلك حيوانات النقل من الحمير والبغال وكذلك الاواني والحاجيات والكل متعاونون في السراء و الضراء  ولا يمنعون الماعون وحتى النار والملح يستعيرونها  والخبز .

كان  مجتمعا بدائيا وتسيطر عليه الدكتاتوريات ولكنهم كانوا اخيارا اكثر مما هم كانوا  من الاشرار .

وهكذا كانت معظم الامم واغلب المجتمعات

 

خالد

 

 

 

Kurdish song history of the people is in the dark

 

   Although some historians or most of them were Kurds, but they have wrote the history of Islam, peoples and nations more than it wrote the history of the Kurds themselves, such as the famous historian Ibn Khallikan and the son of ether and Ahmed bin Yousef Alvargi and others have been down some media Kurds in some websites

There are a lot of publications on this topic in the media websites on the Kurds

    But the song was Kurdish record date for many of the ills of age and incidents of small time every incident, large safely was recorded folklore Kurdish by the Kurdish song, poets or stories and novels, most of the songs were transformed into Volklor people and was transmits and repeated and sings in concerts brides and wedding and boards of the hills and in the Councils Alogwat and Alkuejawat In Aldyuhanat in the councils of elders and the joys and Alatterah and in the work of agriculture and the harvest and the like .okan love and war over what is going on around them song folk Kurdish and explaining emotions and feelings and emotions and exposure tournaments and praise and slander and injustice of the rulers and heads of clans or their generosity and their gifts or show people to Amanm and misdeeds .okan people loving collaborators shoulder to shoulder agree men and women and it was free, including widespread popular action. Or alternatively we have and everything was religion and even tears of the eye.

And all of them or most of them were employed in agriculture, grazing cattle and sheep, and provides them with food and needs periodic a year.

Asrthm since I was born in the fifties of the last century, twentieth and was the ancestral better of us and better than our parents and the parents better of us in turn, and it was their community is our society and they are good for us was their community a simple does not need the requirements of this decade ... and they are content with little and it was a little bit and did not live requirements Keumana This is not a refrigerator or air-conditioning, refrigeration and heating means no car, no electricity and they construct was served in the winter and summer Engineering. It was if he marries someone help him all the people of the village and build him a house from room and extensions of milk and mud and collect his pots and the needs of the house and make it a new house is added to the village houses a number ... People were in the village, all of them have mill and Dinka one and a great deal and one in Uwe several villages to boil mainland and wheat village to serve him Brgla illusion in which either all the houses borrow widgets from neighbors as well as transport animals from donkeys and mules as well as pots and widgets and all collaborators in good times and bad times and prevented Ma'un and even fire and salt Astaarunha and bread.

And primitive society was dominated by dictatorships but they were Akhiara more than they were the bad guys.

Thus, most of the UN and most of the communities

 

Khaled


« المقالة السابقة ... المقالة التالية »

» إضافة تعليق :

لكي تتمكن من التعليق يجب عليك تسجيل الدخول
البريد الالكتروني
كلمة السر  
او يمكنك الدخول والتعليق عن طريق فيسبوك او تويتر
 انشر التعليق على حائطي في فيسبوك او على صفحتي بتويتر
علق مع فيسبوك       الدخول عن طريق تويتر
او يمكنك التعليق بإستخادم اسم مستعار
اسمك المستعار:
آضف تعليق