]]>
خواطر :
انساك ! ده كلام ؟... اهو ده اللي مش ممكن ابدا...   (بلقسام حمدان العربي الإدريسي) . 

بسبب انقطاع الكهرباء المتكرر.. مصريون: شوفوا مين حيدفع الفواتير!

بواسطة: عبد الحميد رميته  |  بتاريخ: 2014-08-23 ، الوقت: 00:43:11
  • تقييم المقالة:

رفض عدد كبير من المواطنين دفع فواتير الكهرباء احتجاجًا على انقطاعها بشكل متتال، بات يصل لـ8 مرات يومياً في بعض من المناطق.
جاءت تلك الخطوة في ظل تصاعد الدعوات المتصاعدة من بعض الائتلافات والحملات، مثل "ائتلاف معدومي الدخل والعاطلين"، وحملة "مش دافعين" على فيس بوك، لعدم دفع الفواتير كخطوة تصعيدية للضغط على الحكومة المصرية لسرعة حل الأزمة.
وقال محمد حنفي أحد المواطنين: "احنا مش هندفع فواتير الكهرباء خالص، لأننا مش مستفيدين من الكهرباء ومصالحنا وأشغالنا اتأثرت بشكل كبير بسبب انقطاع التيار الكهربائى، فين المنفعة اللى احنا بنحصل عليها علشان ندفع فواتير الكهرباء، لما تتوافر الكهرباء بشكل مستمر ساعتها نبقى ندفع الفواتير، محدش يقبل اللي احنا فيه".
من جانبها، قالت هوايدا حسين موظفة بمصلحة الضرائب: "المفروض محدش يدفع فواتير الكهرباء بسبب الغلاء اللى احنا فيه وقطع النور والمياه المستمر اللي بهدلنا"، وفقا لموقع مصر العربية.
وتابعت: "المفروض كل الناس تتكاتف مع بعضها وتبطل تدفع الفواتير لحد ما يتعدل النور والحال يتصلح"، موضحة أنها تقطن في القاهرة الجديدة، وتعاني انقطاع التيار الكهربائي 3 مرات يومياً.
من جهته، قال محمد إسماعيل صاحب صالون حلاقة: "مش مقبول إن الكهرباء تقطع أكثر من ساعة في اليوم، أنا ساكن في دار السلام والكهرباء بتقطع 7 و8 مرات في اليوم علشان كده مش هدفع فاتورة الكهرباء"، مشيرة إلى ارتفاع سعر الكهرباء رغم كثرة انقطاعها وقلة الانتفاع منها.
بدوره، قال مجدي محمود: "احنا غصب عننا بندفع الفواتير وكمان بندفعها غالية لا تتناسب مع انقطاع التيار الكهربائى المتواصل"، متهمًا شركة الكهرباء بسرقة المواطنين واستنزافهم، وأضاف: "المشكلة إننا لو مدفعناش هينزلنا موظفين من شركة الكهرباء يهددونا بقطع الكهرباء فهندفع غصب عننا".
وقال علي مصطفى، بائع جرائد بالشارع: "مش هدفع طبعًا فاتورة الكهرباء لأني ما بستهلكش أصلاً اللي بدفعه في الفاتورة، لأن النور بيقطع كل شوية"، وطالب الحكومة قبل مطالبتها المواطنين بسداد الفواتير، بتقديم خدمة جيدة تستحق الدفع وبذلك تحصل الدولة على حقها وفي المقابل يأخذ المواطن حقه.
وأخيرًا قال عبدالعال مجاهد، صاحب بقالة: "أنا مش هدفع فاتورة الكهرباء لا الشهر دا ولا الشهر اللى بعده لحد ما تيجى الكهرباء، لأنها بتقطع 6 ساعات في اليوم، أنا بدفع ضرائب وتأمينات وفواتير كهربا وميّه ونور".
واختتم مجاهد: "لما النور بيقطع مش بلاقي زبون واحد فهدفع فاتورة ليه"؟.


« المقالة السابقة ... المقالة التالية »
  • أحمد المغازى كمال | 2014-08-23
    المشكله انك أصلا مش من مصر ...وبتكلم عن مصر أكتر ما بتكلم عن بلدك ؟ هوا السيسى حرقك اوى كده 


    كلمة ومش أكررها ,,,خليك فى نفسك وملكش دعوه بمصر يا كداب ..
    • عبد الحميد رميته | 2014-08-23
      شكرا جزيلا لك أخي الحبيب  كمال . أنت تقدر على قول ما قلته لي الآن , وأما أنا فلا أقدر أن أقول لأخي ( أنت كذاب ) مهما حاولتُ .

      هذه صحيفة أعمالك أكتب فيها ما تشاء من خير أو شر . كل ينفق مما عنده . أنا أدعو لك بخير الدنيا والآخرة وأنت سبني واشتمني كما

      تشاء , وقل عني بأنني كذاب وادع علي بالشر و ...

      وأما مصر فهي بلدي ويلد أي مسلم , كما أن الجزائر بلدي وبلدك وبلد أي مسلم , كما أن فلسطين بلدي وبلدك وبلد أي مسلم و....

      أنا لو أجد من ينتقد النظام الحاكم في الجزائر لن أقول له ( أنت كذاب ) , وإنما سأقول له ( شكرا لك أخي العزيز . اللهم اهد حكامنا

      وأصلح أحوالنا وأحوالهم .

      بارك الله فيك أخي الحبيب كمال . اللهم اغفر لأخي وارحمه واهده وارزقه وعافه ووفقه لكل خير وأسعده في الدارين , آمين .

» إضافة تعليق :

لكي تتمكن من التعليق يجب عليك تسجيل الدخول
البريد الالكتروني
كلمة السر  
او يمكنك الدخول والتعليق عن طريق فيسبوك او تويتر
 انشر التعليق على حائطي في فيسبوك او على صفحتي بتويتر
علق مع فيسبوك       الدخول عن طريق تويتر
او يمكنك التعليق بإستخادم اسم مستعار
اسمك المستعار:
آضف تعليق