]]>
خواطر :
انساك ! ده كلام ؟... اهو ده اللي مش ممكن ابدا...   (بلقسام حمدان العربي الإدريسي) . 

(سألوني ليه أمّ الدنيا زعلانهْ ؟)

بواسطة: تاجموعتي نورالدين  |  بتاريخ: 2014-07-28 ، الوقت: 14:14:32
  • تقييم المقالة:

                                               

 

 

                                                      سألوني عن أم الدنيا

 

   سالوني :

أمّ الدنيا ليهْ زعلانة اليومينْ دولْ ؟

قلت فنفْسي :

يعني هي كده حصّلتْ ..

أصومْ أصومْ و افطرْ على المدفعْ و الفولْ 

 منْتو عارفينْ .. أمّ الدنيا زهآنة 

وكمان زعلانة

من سيناريو الجميلة و الغولْ

أمّ الدنيا غضْبانة ..

و كمانْ مشْ عارفةْ ولا فاهمةْ

العرْضِ بياكلْ ليهْ مِنِ الطّولْ ؟

أمّ الدنيا صعبان عليها تبصْ

وتشوفْ الخاينْ عمّال يْدورْ

و يْلفِّ الكلام بالسمّ المعسولْ

وكمانْ صعبانْ عليها تسمعْ

أنين الغلابةْ .. 

يْغطّيهْ الرقصْ ومْعاهْ الطّبولْ

وعلى رأي المثل :

يا خبر النهار ده بفلوسْ بكره ينزلْ عليه أوكازيونْ

فهلْ أتاكَم خبر صلاة محلبْ .. صلاة الجمعة على التلفزيونْ ؟ 

جاتو الشّعْبطة .. وابْتدا المشوارْ أهْ يتْرنحْ زيّ البلشونْ

فتنادوْا إوْعى يا فندمْ .. شدْ حيلكْ و تْمسّكْ بالبروتكولْ

ولّي عْلى يْمينو .. وزير الأحباسْ .. وفِقْهِ الكارتونْ

بطبطْ عليه وهمسْ لو :

يا بيهْ إنتَ تِأْمُرْ و انا ألغي الجمعة على طولْ

ردّ عليهْ البيهْ باشا شمشونْ:

مفيشْ حاجة .. بسْ نسيتْ أتْخلصْ من حمْضِ البولْ

اتلم سونسونْ على تونتونْ .. و الاثنينْ أنظفْ ما يكونْ

همّ دولْ الموضة الجديدة .. لّي زكّاها العر.. فرعونْ 

أربعونْ حرامي .. وكْبيرهمْ علي ماما المهبولْ

عرفتو الآن ليه أمّ الدنيا زعلانةْ ؟

لا هي طايقة تضحكْ و لا قادرة تقومْ ؟

جاثمْ على صدرها.. واحدْ نحسْ وِشو وِشّ البومْ

قال إيهْ :

أخطفْ مرسي والْبسْ هدوم سعد زغلولْ

واعْملْ نبْرة فْصوتي .. أخلّي الشعب مخبولْ

زيّ أداء  اليمينْ طِلعتْ قمرْ أمام الكونْ

قالو لي احلفْ ولو من غير وضوءْ يا مرسولْ

قلتْ : وحياة قلبي و أفراحو ..

أنا القرش الأبيضْ وانتو البحر الأحمرْ ..

دقوا الشماسي و خلوني أعوم على طولْ 

عرفتو الآنْ

ليه أمّ الدنيا غضبانة ؟

و ليه زعلانة ؟

لأنها تنتظر بشوقْ بجنونْ

هبوب العاصفة

لكن هذه المرة

كعصف ماكولْ

                                                  تاج نورالدين

 

 


... المقالة التالية »

» إضافة تعليق :

لكي تتمكن من التعليق يجب عليك تسجيل الدخول
البريد الالكتروني
كلمة السر  
او يمكنك الدخول والتعليق عن طريق فيسبوك او تويتر
 انشر التعليق على حائطي في فيسبوك او على صفحتي بتويتر
علق مع فيسبوك       الدخول عن طريق تويتر
او يمكنك التعليق بإستخادم اسم مستعار
اسمك المستعار:
آضف تعليق