]]>
خواطر :
قالوا الصبرُ علاج للآلام... فزادت صبرُ السنين للجراح آلاما...   (بلقسام حمدان العربي الإدريسي) . 

صباحكـــــــــــــــــــم اخــــــــــــــــر موضــــــــــــــــــــــة

بواسطة: Fairouz Attiya  |  بتاريخ: 2014-04-04 ، الوقت: 05:30:01
  • تقييم المقالة:
  صباحكـــــــــــــــــــــم آخــــــــــــــــــر موضـــــــــــــــــــــة::::
صباح الجمال والطعامة والستات والبنات الحلوووة اللي بقت والحمدلله مالية الدنيا علينا و حوالينا. النجومية بقت هدف و حلم كل بنت و كل شاب و تحديدا بالذات البنات. الواحدة من دول بقت ممكن تصوم عشان تبقى مانيكان و ممكن تمشي في الشارع من غير هدوم عشان تبقى نجمة من نجمات هوليوود!!!!! 
و محدش خالص يجيب سيرة الحجاب،،،لأن كلمة حجاب دلوقتي بقى معناها كيف تحتالين على الحجاب،،،،الحجاب بقى للمخ عن كل ما نهى او امر به رب العباد،،،،، والعفاف يا جماعة بقى محصور في إن البنت لما ييجي حد يتحرش بيها على كل اللي هي عاملاه ده تصرخ فيه و تبهدله عشان تقول إنها شريفة هي و قصدها كمان من ورا اللبس اللي هي أصلا مش لابساه.....لا و تقولك هو مامور من ربنا يغض البصر،،،،تمام بس يعني إحنا كدا عايزينه يغض البصر عن إية بالظبط؟؟؟؟ اللي إنتي كاشفاه ولا اللي مش كاشفاه؟؟؟؟و بعدين هو بقى فيه إية مستور و مش مكشوف من الاساس؟؟؟؟؟؟
المشكلة بقى إن محدش عارف المشكلة فين ولا إن في مشكلة من الاساس!!!!
الأهالي بقوا مغيبين،،،،الواحد من دوول بيمشي في الشارع زي الأسد عشان عرضة ماشي جنبه مكشوف و عيون ..كل العيون حوش بقى على لمامة او حتى ناس محترمين بتنهش في عرضة عن طيب خاطر ل وهو ماشي مكيف على حالة و مبسوط!!!!؟؟؟؟؟
مرة سألت صديقة ليه ملتزمة جدا و منقبة بناتها محجبات بس على الموضة بعيد عنا و عنكم كدا ليه لبس بناتها مش لابق عليها خالص؟؟ يعني لو مشيوا في الشارع مع بعض عمر ما حد يتخيل او يتصور إنها امهم او إن دول بناتها،،،ردت بمنتهى قلة الحيلة يا حرام،،،،طب نعمل إية بس ما هو دا اللي في السوق!!!!
البنات لفوا اسبوع عشان يلاقوا حاجة تتلبس مالاقوش غير بديهات و إسترتشات اللي هي في الاساس مش ممكن الواحدة اللي في ف وشها حيا تطلع بيها من البيت لو كان في ماما و بابا أصلاً في البيت!!!!
الحيا مات يا جماعة راح و إندفن و محدش خد عزا فيه كمان لأنو ببساطة مبقاش يعني حد خلاص،،،،،
كل المهم دلوقتي غن بنتك اللي هي عرضك و شرفك تخفف من حملها في اللبس أد ما تقدر و تضيقه قدر المستطاع عشان تبقى راجل متحضر و لارج والمدام تبقى بنت اصول و عائلات و اهو يمكن ربنا يحلي سوق بنتك و يرزقها باللي يبقى يحاول هوا يسترها بقى و يكسب فيك و فيها الأجر عند الله.......
ويارب الطف بعبادك لأنهم جاهلين

من كتاباتي ....

د.فيروز عطية


« المقالة السابقة ... المقالة التالية »

» إضافة تعليق :

لكي تتمكن من التعليق يجب عليك تسجيل الدخول
البريد الالكتروني
كلمة السر  
او يمكنك الدخول والتعليق عن طريق فيسبوك او تويتر
 انشر التعليق على حائطي في فيسبوك او على صفحتي بتويتر
علق مع فيسبوك       الدخول عن طريق تويتر
او يمكنك التعليق بإستخادم اسم مستعار
اسمك المستعار:
آضف تعليق