]]>
خواطر :
إذا سمعت عويل الذئاب...يعني ذلك ، إما في المصيدة تتألمُ أو في الغنائم تتخاصمُ...   (بلقسام حمدان العربي الإدريسي) . “كلا – كلا ! لا ظلام في الحياة وإنما هي أنظارنا الكليلة التي تعجز عن مرأى النور في أبهى مجاليه(مي زيادة )   (طيف امرأه) . 

مناقشات فقع المرارة . بقلم سلوي أحمد

بواسطة: سلوى أحمد  |  بتاريخ: 2012-12-17 ، الوقت: 10:18:16
  • تقييم المقالة:

لما تبدا تتكلم مع بعض الناس وتناقشهم في بعض الامور تشوف العجب تشوف حاجات تخلي عقلك يطير منك مثلا خد عندك :

  لما تيجي تعترض علي اي حاجة عملها مرسي تلاقي اللي يقولك مرسي عمل حاجات كتير لمصر كفايه انه بيصلي الفجر مش مبارك اللي عمره مركعها لا اله الا الله يا ناس طيب وهو مرسي لما يصلي دا عجيبة مثلا اول واحد يصلي الفجر مثلا وبعدين صلاته دي هو اللي هياخد ثوابها ولا احنا وبعدين مرسي بيصلي ومش عارف البلد ابيحصل فيها ايه  وكل يوم في النازل لحد مخلاص قربت تسكن في البدروم ولو كان ع الصلاة فيه ناس بتصلي اكتر منه والمفروض علي الوضع دا انهم الاولي بالحكم  واذا كان مبارك مش بيصلي فدي حاجة بينه وبين ربه لكن كان عارف يدير البلد ويحفظ استقرارها وامنها مع ان يعني اللي نعرفها ان الرئيس مبارك مشهود ليه بالالتزام وكونا  في المرات القليلة اللي بيعرض فيها التليقزيون صلاة الرئيس مبارك لانه مكنش غاوي تصوير واستعراض  كنا بنشوفه خاشع اكتر من مرسي اللي عنيه مع عدسات الكاميرات والحرس اللي حوليه .!!!

   الامر التاني لما تبدا تناقش حد ويقولك لا متقولش كدا علي الدكتور مرسي انا بحترمة زي بابا بالضبط طيب ما انتوا طلعتوا وخربتوا البلد وقولتكم خلاص مفيش حاجة اسمها ان الحاكم يكون اب ووالد دا خادم عند الشعب يبقي عملتوا اللي عملتوه دا كله عشان تقولوا بنحترم مرسي زي بابا بالضبط ربنا يخليلكوا ابوكم ويحفظه وتشوفوا معاه كل الخير .!!!

    لما تكلم حد وتقوله ان الرئيس مبارك ليه تاريخ وعمل لمصر كثير يقولك بس قتل الثوار طيب ما مرسي قتل الثوار ولا اللي ماتو في محمد محمود ورفح وفي الاتحادية مين قتلهم مش هو رئيس الجمهورية ومسئول عن المواطنين كما يقولك مبارك ديكتاتور عنيد طيب ومرسي اللي بياخد قرارات بتعمل منها ديكتاتو ر ومش جديد لان معندناش ديكتاتور قديم هو ديكتاتور واحد  بس عربي مصري محصلش قبل كدا .

     لما تيجي تقول الدستور دا لازم يكون فيه رفض ليه يقولك حد لا لازم يمشي الدستور دا خلي البلد تستقر طيب ولما انتو عايزين الاستقرار كدا مكان عندكم ضيعتوه ليه وقولتوا يروح مبارك بامنه وامانه واستقراره . صراحة مناقشات بتطلع منه وانت خلاص مسلم ان الناس دي مفيش امل فيها وانها كل اللي عملته انها خربت البلد خاصه لما تلاقي اللي كانوا بيواجهوا  الرئيس مبارك ويهاجموه من اجل اشياء لا تعد شئ في مقابل ما نراه الان هم من يدافعون عن النظام الجديد ويمجدون فيه ولنا ولمصر الله .


« المقالة السابقة ... المقالة التالية »

» إضافة تعليق :

لكي تتمكن من التعليق يجب عليك تسجيل الدخول
البريد الالكتروني
كلمة السر  
او يمكنك الدخول والتعليق عن طريق فيسبوك او تويتر
 انشر التعليق على حائطي في فيسبوك او على صفحتي بتويتر
علق مع فيسبوك       الدخول عن طريق تويتر
او يمكنك التعليق بإستخادم اسم مستعار
اسمك المستعار:
آضف تعليق