]]>
خواطر :
شوهدت ذئاب على أطراف الوديان في فرائس تتحينُ ...مرت عليها البهائم وهي تتعجب... ردت الذئاب على البهائم ، لما العجبُ لولا الفرائسُ لما وُجدت الذئابُ...   (بلقسام حمدان العربي الإدريسي) . الحياة فصول .. جلوسنا لدقائق , لا يعني إحتوائها تماما هي دقائق نتأملها ..لا غير.   (طيف امرأه) . اختصار الكلام براعة لا يجيدها كل أحد، كما أن الإسهاب فيه فن لا يتقنه إلا القلة، والعبقري من يجمع بين الحُسنين   (محمد النائل) . 

ما رأيك فى الحب ؟

بواسطة: يارا عبد الستار  |  بتاريخ: 2012-08-27 ، الوقت: 23:18:44
  • تقييم المقالة:

 

ما رأيك فى الحب ؟  

كتير بنتسئل او بنسأل السؤال دا أيه رأيك فى الحب ؟ انتِ مرتبطة ؟ عيشتى قصة حب قبل كدا ؟ و غيره من الأسئلة دى....

هل فى حب قبل الزواج حب صادق ناجح ؟!

اه فى حب قبل الزواج حب صادق حب لحلالك.رأى فى الحب بإختصار الحب أنك تحب أنسان عمرك ما شفته! تحب حلالك عشانه تحمى نفسك لأجله بتصونها ،لا تفرط فى مشاعرك و لا تستهلكها لأنه وحده يستحقها و لا تسمح لأحد غيره يسكن قلبك.

أنا هتكلم من وجهة نظرى اللى أنا شايفها و مؤمنة بيها..أن الحب الحقيقى حب الناضج حب الحلال فيه تقدر تسمح لمشاعرك أنها تنمو فى النور و أنت واثق فيها واثق أنك بتهديها لليستحقهافى رضا ربنا و رضا أهلك ، ساعتها بس تقدر تفتح قلبك لحلالك.

هاتقولى:اتجوز واحد مش أعرفه!! حب يجي بعد الزواج! طب إفرضى بعد الزواج مش حبيته.

هاقولكِ ازاى مش عرفتيه! أنتِ عرفتيه مجرد ما جه لأهلكِ عرفك بنفسه عرفك بأخلافه بدينه.. حصل قبول فى خطوبة فترة فيها تقدرى تعرفيه أكتر.

يعنى أنت عايزة تقنعينى أن مش فى زواج مبنى على حب ؟!! مش فى خالص إعجاب!... بصى فى إعجاب أنتِ ممكن تعجبى بشخص بس أنتِ فى أيدك تبنى مشاعرك تجاهه و تستمرى فيها و فى أيدك أنكِ توقفيها عند حدها.

طب تعالى نفرض افتراضات واقعية...

نفترض أنكِ حبيتى واحد و نفترض أنكِ واثقة فى حبه ليكِو أنه مش بيتسلى و مش هيتخلى عنكِ و طلعت ثقتكِ فى محلها و قررتوا أنكوا ترتبطوا, الطبيعى مش هتقولى لأهلك و لا هتفتخرى بعلاقتك به أمام العالم ممكن بعض من أصدقائك عندهم علم , طبعاً عكسه تماماً .

مسمى العلاقة اللى بينكوا مرتبطين.. أنا بسميها (علاقة غربية) لأنها مأثورة من الغرب     

، فى دينكِ فلا مسمى(boy friend ,girl friend)

لها .

نفرض أن حبكم صادق و أنه وفىٍ بوعده و تقدم و مش أراد ربكِ أنه يحصل نصيب أهلكِ مش وافقوا أو أهله أو أى سبب من الأسباب.. الطبيعي أن العلاقة اللى بينكوا انتهت.

تعالى نفرض أن حصل نصيب واتزوجتى منه، هيكون زواج و حياة خالية من بركة الله، هل هيكون الثقة اللى بينكوا متكاملة هيقولك زى ما سمحتى لنفسكِ أنكِ تخونى ثقة أهلكِ ممكن تخونى ثقتى !

مش هتكلم عن الأرتباط المتشبع بالغرب دا غريب مش عارفة الغلط على مين.. حكمى عليه مش هيكون دقيق دا شوفته بعينى أن البنت تعرف أهلها بحبيبها و ممكن كل مرحلة من عمرها ليها حبيب مختلف ! ما علينا

ندخل على الأفتراض الشائع أنا بسميه (ارتباط ملئ فراغ) بيبقى ناتج من طرفين أو من طرف واحد..بمعنى لو من طرفين يعنى واحد يرتبط بواحدة مجرد تسلية ملئ فراغ و هى بتبقى عارفة و فاهمة كدا كويس و موافقة و تلعب الدور ، وواثقة أنه ارتباط مؤقت أهو تسلية و بكرة تنتهى ارتباط الفترة المحدودة و كل طرف يروح لحاله و يشوف لنفسه دور تانى يلعبه, ويبدأ مشهد جديد.

أما بقى النوع التانى من طرف واحد أنا بسميه (التسلية بالبنات) يعنى تلاقى واحد يرتبط بواحدة و ساعات أكتر ويألف قصة حب يمثلها و يتقن فى دوره و هى طبعاً تصدق و تعيش و تنتهى القصة بمشهد مؤلم ليها و يبقى هو فى نظر نفسه و أصحابه بطل.. تقول هارون الرشيد!!

هنا مين غلطان هل هو؟! طب ما أنتِ اللى سمحتى ليه أنتِ اللى اديتى له الفرصة...الإنسان واحده بيتحمل نتيجة أفعاله هو وحده المسئول عنها.

يبقى ليه نحط نفسنا فى إفتراضات تشغل وقتنا و تفكيرنا و تستهلك مشاعرنا فى حب يمكن مش من حقنا... ليه نعرض نفسنا لحب اليقين الكاذب!!

الحب أرقى من كدا، اثمن بكتير يستحقه حلالك بس تقولىله أنت أول واحد أفتح له قلبى لتكون أنت أول من يسكن فيه أنت من أكن له مشاعرى و احفظها لأقدمها فى الوقت المناسب و للشخص الصح.. لك أنت فقط لوحدك لم و لن يشاركك فيها أحد.

الإنسان بيكتسب خبرة و بيتعلم سواء من تجاربه أو تجارب غيره، و تجارب الحب حوالينا تعمل منهج.. بعيداً طبعاً عن تجارب الحب اللى بنشوفها فى الأفلام أغلبيتها تمثيل و خيـــال.

 

اتمنى أن كل بنت قبل ما تفكر ترتبط برجل لا تعلم هل سيكتبه القدر لها ام لا ، تفكر كويس فى حلالها :)

 

 

يـــارا عبـــــد الســـتـار

» إضافة تعليق :

لكي تتمكن من التعليق يجب عليك تسجيل الدخول
البريد الالكتروني
كلمة السر  
او يمكنك الدخول والتعليق عن طريق فيسبوك او تويتر
 انشر التعليق على حائطي في فيسبوك او على صفحتي بتويتر
علق مع فيسبوك       الدخول عن طريق تويتر
او يمكنك التعليق بإستخادم اسم مستعار
اسمك المستعار:
آضف تعليق